Toborzási módszerek: új világ, régi alapokon

Toborzási módszerek: új világ, régi alapokon

HRmaster |

A jó munkaerő bevonzása ma az egyik legnagyobb kihívás a cégek számára. A nehézséget az okozza, hogy nem elég egy pozíciót betölteni, olyan jelöltet kell találni, aki jól veszi az akadályokat és szakmailag és emberileg is illeszkedik a céghez. Ez a komplex szemlélet nemcsak az elvárásokban jelenik meg, hanem a toborzási módszerek sokszínűségében is. Nézzük, milyen eszköztárral dolgoznak a HR-esek!

Középpontban a toborzás

A toborzás során a cél, hogy egy éppen nem betöltött feladatra találjanak egy embert, méghozzá olyat, aki a leghatékonyabban tudja ellátni az adott feladatot, aki a leginkább illeszkedik az összképbe.

Az alaposan megtervezett és profin kivitelezett toborzási folyamat eredményeképpen sikerül felkelteni a releváns jelöltek figyelmét, közülük pedig kiválasztani azt az egyet, aki illik a kirakós többi eleme közé.

Fontos kiemelni, hogy a legtöbb esetben nem rövid távon, hanem hosszú távon érdemes gondolkodni, így nem elég egy pozíciót gyorsan betölteni, a jelöltnek ott is kell maradnia és derekasan helytállnia. Ez az, ami megteremti a cég hatékony működésének és hosszú távú fennállásának alapjait. Ha a dolgozók nem akarnak váltani, az újak pedig az ajtó előtt toporzékolnak, hogy ők is fel szeretnének szállni a jól menő szekérre, az a legnagyobb elismerés egy szervezet számára. 

Ez a szemlélet az employer brandingben teljesedik ki, aminek lényege, hogy a dolgozók miként mutatnak és érzik magukat a szervezet határain belül. A munkavállalói élmény a jelenlegi dolgozókkal kezdődik és a jövőbeni munkatársak felé mutat. Ha a pályázók látják, hogy a többi munkatárs elégedett és szereti a munkáját, emellett tudnak azonosulni a bemutatott légkörrel, akkor szívesebben jelentkeznek majd, és már eleve pozitív érzéssel érkeznek az interjúra.

Új világ küszöbén

Toborzási módszerek

A jelöltek figyelmét tehát fel kell kelteni, ami egyre nehezebb és nehezebb, a megszokott eszközök sokszor nem működnek. Ennek oka egyfelől, hogy a munkaerőt kínálók és a munkakeresők nem egy csónakban eveznek. Gyakori, hogy jelentkező lenne, de a kvalitások nem találkoznak az elvárásokkal. Vagyis sarkítva: hiába van 120 recepciós pályázó, ha a betölteni kívánt pozíció az egy konyhai dolgozói állás. Az álláskeresők sokszor elkeseredésükben olyan pozíciókra is jelentkeznek, amihez nincs megfelelő képesítésük és esélyük sincs a pozíció betöltésére, próba szerencse alapon azonban elküldik önéletrajzukat. Ennek eredményeképp sok irreleváns CV landol a HR-esek email fiókjában.

További probléma, különösen a fiatalabb generáció esetén, hogy könnyen váltanak munkát, ha valami nem tetszik nekik. Elvárásaik szilárdak, jellemzően rugalmas munkaidőre és jó fizetésre vágynak, és ha ezt úgy érzik, máshol inkább megkapnák, akkor szemrebbenés nélkül tovább állnak.

Ezek a trendek mind arra sarkallják a HR szakmai képviselőit, hogy újabb és újabb toborzási módszerek után kutassanak, amik hozzásegíthetik őket a megfelelő jelöltek bevonzásához.

Toborzási módszerek

Ajánlórendszerek

A céges ajánlási rendszerek egyre inkább terjednek idehaza is. Ezek lényege, hogy a vállalat munkatársai ajánlanak az ismerősi körükből megfelelő emberek a nyitott pozíciókra. Akinek az ajánlása nyomán pedig sikerül betölteni az állást, az jutalomban részesül. Ez egy duplán nyerő módszer, hiszen egyfelől a jelenlegi dolgozók jól ismerik azt, akit ajánlanak és az ő céljuk is az elhelyezés, másfelől pedig az új munkatárs is biztonságban érezheti magát az ismerősi kötődés miatt.

Támogató programok, versenyek

A fejlődni, tanulni vágyó munkaerőben rengeteg potenciál rejlik, éppen ezért a cégek előszeretettel indítanak különféle mentorprogramokat, tréning sorozatokat, esetleg különféle versenyeket pályázatokat. Ezek célja, hogy tehetséges és agilis fiatalokkal vegyék fel a kapcsolatot, akik támogatást kapnak a cégtől, miközben megismerik annak működését.

Nyílt napok

Az offline toborzási módszerek táborát erősítik a nyílt napok. A középiskolás évek végén természetes volt, hogy az ember nyílt napokra járt, hogy jobban megismerje, melyik egyetem illik leginkább a habitusához, igényeihez. A munkaerőpiacon is létezik ez a gyakorlat, bár kevésbé elterjedt. A nyílt nap során a potenciális jelöltek a saját bőrükön és szemükkel tapasztalhatják meg, hogy milyen is a cégben dolgozni, ez pedig meghatározó és erős élmény lehet a pályázat benyújtásakor.

Közösségi média

Az online toborzási módszerek egyik legelterjedtebb formája a közösségi média hirdetés. Ennek előnye, hogy ha pontosan megvan, milyen az ideális jelölt, mire vágyik, milyen üzenetekkel lehet megszólítani, akkor hajszálpontos célzásokkal el lehet őt érni.

Ebbe a kategóriába sorolandó a LinkedIn is, ahol leginkább a magasabb végzettségű jelölteket érdemes monitorozni.

Állásportálok és saját karrieroldal

Az álláskeresők legnagyobb része a keresés során feltéved a nagyobb állásközvetítő oldalakra, így a toborzási tervbe érdemes ezt is beépíteni, ahogy a saját karrieroldal kialakítását is a weboldalon. Ezutóbbi már-már alapelvárás!

A fent felsorolt módszerek azonban nem működnek, ha nem a munkavállalói élmény szem előtt tartásával valósulnak meg. Ebbe beletartozik a célcsoportnak szóló szövegezés, a grafikai elemek helyes megválasztása, a hirdetések publikálási helye és módja, egyszerűen fogalmazva az, hogy a jelölt minden üzenetből azt érezze, hogy ez a cég és állás neki való és senki másnak.

Ügyfeleink mondták

  • HRmaster
    „Az átlátható jelöltadatbázis és a könnyen kezelhető felület nagyban leegyszerűsítette a toborzás menetét. Most már egyetlen kattintással látható, hogy hol tartunk a folyamatban. Mióta a HRmastert használjuk, könnyebben tudjuk követni a toborzást-kiválasztást az egész cégcsoportnál, valamint a részletes szűrők segítségével a korábban érdeklődő jelöltek közül is könnyedén tudunk válogatni.”

    N. Henrietta | Duna Aszfalt Kft.
  • HR szoftver
    „A HRmaster saját igényeinknek és elvárásainknak megfelelő, innovatív program, egy igazán rugalmasan fejleszthető rendszer. Nagy segítség, hogy minden nyomon követhető és visszakereshető benne. A felület felhasználóbarát, könnyen kezelhető. Az önkiszolgáló megoldások rengeteg terhet levesznek a HR-esek válláról, így több idejük jut más, stratégiailag fontos feladatokra. Csak ajánlani tudom.”

    | Nemzetközi energetikai cég
  • Teljesítményértékelés.
    „Az Evolution Consultinggal 2017 áprilisa óta dolgozunk együtt, azóta a központi Adatközpont modul mellett a TÉR modul bevezetése előtt állunk. Mivel 14 cégből álló országos cégcsoportunkban »management report« célokra használjuk a szoftvert, szinte teljesen személyre kellett szabni. Ebben az Evolutiontől minden támogatást megkaptunk. Egy ekkora méretű cégcsoport esetében nélkülözhetetlen ez a szolgáltatási színvonal.”

    T. Zsófia | Euromedic
  • HR-megoldások egyetlen szoftverrel
    „Nagyon pozitívak a tapasztalataink, mert célorientáltan és gyorsan dolgoztok, miközben jól és egyértelműen kommunikáltok, így könnyen megértjük egymást. Profi megoldásokkal segítitek a fejlődésünket a HR és a gyártás területén egyaránt, legyen szó teljesítményértékelési rendszer bevezetéséről, képzések szervezéséről vagy szoftverfejlesztésről. Örömmel dolgozunk veletek a továbbiakban is.”

    E. Eszter | Bekomold Kft.
  • Az Evolution Consulting Kft. 2007-ben alakult azzal a céllal, hogy a humánerőforrás-szoftverek terén innovatív megoldásokkal lépjen piacra
    „Olyan terméket kerestünk, amely személyre szabható és bővíthető, valamint az alapvető munkajogi elvárásoknak megfelel. A HRmaster ezeket az igényeket minden tekintetben kielégíti. A felhasználóbarát rendszer, a különböző szerepkörök és jogosultságok 3000 dolgozó munkáját teszik egyszerűbbé és átláthatóbbá, az innovatív megoldások pedig elősegítik a szoftver folyamatos megújulását.”

    V. Viktória | Budapest Bank Zrt.
  •  HRmaster szoftver fejlesztése során a hatékonyság és a rugalmasság mellett kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a lehető legbiztonságosabb alkalmazást hozzuk létre.
    „Időt és energiát takarítottunk meg a rendszer bevezetésével: jelentősen gyorsabb és könnyebb lett az adminisztráció, a munkaügyi papírok elkészítése, a bér- és erőforrás-tervezés, továbbá a szabadságok nyomon követése. Ezek mellett a riportoló modulnak köszönhetően búcsút inthettünk a korábbi Excel-tábláknak, és pár kattintással hasznos, megbízható adatokhoz jutunk például a HR-kontrolling és a fluktuáció témáját illetően.”

    Sz. Dóra | ingatlan.com Zrt.
  • A HRmaster egy olyan moduláris felépítésű szoftver, amely 18 összetevő segítségével támogatja a szervezet munkafolyamatait.
    „A HRmaster egyszerű, átlátható, funkcionalitását tekintve könnyen adaptálható volt a saját folyamatainkba. Azért ajánlom a szoftvert, mert személyre szabható, a fejlesztői csapatnak rugalmas a hozzáállása, továbbá egy magyar fejlesztésről beszélünk, amely elérhető közelségbe hozza a létrehozóit, akik nyitottak az új ötletek megvalósítására.”

    V. Albert | HSA Kft.

    Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?

    Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.
    Evolution Consulting Kft.
    • 3515 Miskolc
      Egyetemváros AFKI, 2.emelet
    • Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

    HRmaster
    Kövess minket:

    HRmaster | Süti tájékoztató

    A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.