360 fokos értékelés: több szem...
A szervezetek az értékelések és visszajelzések révén képesek jobbak és jobbak lenni. Nem elég azonban egy véleményre támaszkodni, a szubjektivitás kiszűrésére és a többféle nézőpont felsorakoztatására érdemes minden érintett felet felkérni az értékelésre. Ezt nevezzük 360 fokos értékelésnek.
Értékelés, mint mostohatestvér
A legtöbb magyarországi szervezetben a teljesítmény értékelés és a visszajelzés „mostohatestvér”. Ez egyfelől arra vezethető vissza, hogy az emberek alapvetően konfliktuskerülők, nem szívesen vállalják fel a nézeteltéréseket. Ha pedig meg is teszik, akkor sokszor nem jó stílusban vezetik elő észrevételeiket, érveiket.
A véleményformálás ugyanis nem veleszületett képesség, az emberek szocializációjuk során tanulják meg ezt. A standardizált véleményformálás egyik első és igen meghatározó intézménye az iskola. Itt mindössze egy síkon, egy 0 és 5 közötti skálán értékelik a gyerekek teljesítményét, akik egy szám segítségével kapnak visszajelzést arról, hogy az adott témában hogyan teljesítenek egy meghatározott, vagy tapasztalati úton kialakult standardhoz képest.
Az értékelés e formája meglehetősen beszűkült, csupán egyetlen aspektusból történik meg. A 360 fokos értékelés iskolai környezetben történő alkalmazása a gyakorlatban azt jelentené, hogy nemcsak a tanítónéni értékeli a diákot, hanem ő maga is igyekszik reálisan megítélni teljesítményét és a társai is elmondhatják véleményüket.
A 360 fokos értékelés
Kritikát adni és kritikát kapni sem egyszerű dolog, fontos azonban azt felismerni a szakembereknek és a dolgozóknak is, hogy ez egy igen erős eszköze a fejlődésnek. Pontosan ezért lényeges, hogy ne legyen mellőzve a rossz tévképzetekre és az időhiányra hivatkozva, helyette inkább alapos eljárás legyen.
A szakmai körök egyetértenek abban, hogy az értékelés leghatékonyabb módszere a 360 fokos értékelés, vagyis amikor nem csak önértékelés történik, hanem véleményt mondanak a dolgozó szakmai teljesítményéről a beosztottjai, a felettesei és azok a munkatársak is, akik vele egy pozíciószinten dolgoznak. Fontos, hogy az értékelés során használt tesztek anonimek, ezzel kiküszöbölhetők azok a ferdítések, szépítések vagy éppen lehúzások, amik a dolgozók „mit szól majd, hogy ezt mondtam” aggályaiból fakadnak.
Ez az értékelési módszer azért vált világszerte annyira sikeressé, mivel több megközelítést, szempontot is behoz az értékelésbe. Semmi nem fekete és fehér, minden a helyzettől, a perspektívától függ. A teszteknek köszönhetően egy igen gazdag kép alakulhat ki a dolgozóról, kiderülhetnek olyan problémák és olyan előnyök is, amik egy egyszerű feedbacknél rejtve maradtak volna.
A folyamat során rengeteg adat keletkezik, melyek csak akkor képviselnek értékek, ha a HR-es vagy a cégvezető helyesen tudja értelmezni őket. A HRmaster 360 fokos értékelés modulja képes arra, hogy ezt az információkupacot rendszerezi egy olyan struktúrában, ami többek között a hierarchikus viszonyokat is feltünteti, az értékelések eredményeit pedig könnyedén lehet kezelni, kivonatolni és visszakeresni.
A módszer
A 360 fokos értékelés több módon is történhet, végezhető írásban és szóban is. Írásban kitöltők egy hosszú kérdéssort kapnak, ami a legfontosabb témákra kérdez rá. Olyan topikokat kell itt elképzelni, ami a kooperáció, a kommunikáció vagy éppen a bizalom. A személyes beszélgetés is hatékony formája az információszerzésnek. Ebben az esetben az értékelők sokkal nyíltabbak, több dolgot és gondolatot megosztanak, ami annak tudható be, hogy érzik fontosságukat, azt, hogy valaki kíváncsi a véleményükre, ez pedig motiváló számukra.
Az eredményekből az értékelt visszajelzést kap arról, hogy milyen területeken kell még fejlődnie a környezete szerint és mi az, mi jól működik. Itt fény derülhet olyan problémákra, amiket mind az értékelt, mind pedig az értékelők detektáltak, de lehetnek eltérések is. Ha például az értékelők megneveznek egy fejlődési pontot, aminek az értékelt dolgozó eddig nem volt tudatában, az máris egy olyan fontos információ, amiért már megérte végig járni a procedúrát. Természetesen ennek ellenkezője is megeshet, amikor a dolgozó negatív jellemzőként észlel valamit, amit a környezete nem tart annak.
A problémák ismeretében a HR szakemberek olyan fejlesztési módozatokat tudnak javasolni a munkatársaknak, amikkel dolgozhatnak a hiányosságaikon, fejleszthetik magukat, de akár szervezett tréningeket, képzéseket is ajánlhatnak nekik.
Legnagyobb előnye, hogy a visszajelzések révén a kollégák tudnak fejlődni, az értékelőket pedig motiválja, hogy fontos a véleményük. A feedbackek rendszerezését követően egy átlátható struktúra jön létre, amiben könnyen azonosíthatók a kapcsolatok, a hierarchia, és mindez projekt szinten is elvégezhető.
A 360 fokos értékelés módszerét először a XX. században alkalmazták, Amerikában: egy küldetés vezetőjét úgy nevezték ki, hogy nemcsak a vezetők, hanem a katonák is véleményt mondhattak arról, hogy kit gondolnak a leginkább megfelelőnek erre a feladatra. Azóta a technika szép pályát futott be, a világ számos pontján nagy sikerrel alkalmazzák. Idehaza egyelőre még csak a külföldi tulajdonú nagyvállalatok tették le a voksukat emellett az alapos értékelő rendszer mellett, a jövőben azonban várható, hogy egyre több cég követi majd a példájukat.