Skip to main content
Teljesítményértékelés

Teljesítményértékelés

HRmaster |

teljesítményértékelés a cégek működésében lényeges szerepet tölt be. Ez a hatékonyság növelésének egyik legerősebb eszköze, ami nem a tárgyi környezetre és az infrastruktúrára vonatkozik, hanem az egyénre. Mit is jelent pontosan a teljesítményértékelés és milyen típusai vannak? Jöjjenek a részletek!

Mi az a teljesítményértékelés?

A teljesítményértékelés jelentősége nem vitatható, fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy csak akkor tölti be a hozzáfűzött reményeket, ha nem csupán egy kötelező kör, hanem valóban teljes szívvel, jó szándékkal és őszintén készül.

A teljesítményértékelés egy összetett folyamat, ami nem merül ki abban, hogy „minden szuper” és aztán mehetünk a dolgunkra. Még a legjobban működő cégnél is van miről beszélni, ha másról nem, akkor arról, hogy hogyan tovább a fejlődés útján. Nem tartozik az asztalra azonban ilyenkor sem a személyeskedés és a számonkérés. A fókuszban a valós teljesítmény reális értékelésének kell állnia.

Ahhoz, hogy egy dolgozó jól teljesítsen, szükség van arra, hogy motivált legyen, és arra is, hogy a megfelelő környezet legyen számára kialakítva. A vezető kulcsszerepe tehát nem merül ki a motiválás kipipálásában, a környezetnek is ebbe az irányba kell mutatnia. A dolgozók teljesítménye tehát nem egy ember függvénye, ez egy csapatjáték, amelyben a cég, a munkavállaló és a kollégák összedolgoznak.

A teljesítmény értékelése azt a célt szolgálja, hogy a dolgozó és a vezetők visszajelzést kapjanak és adjanak a munkáról. A procedúrában tehát minden fél részt vesz, ez ugyanis egy együttműködésen alapuló folyamat.

A felépítése

A teljesítményértékelés három fő bástyán nyugszik: a teljesítmény mérése, értékelése és a visszacsatolás. Ezek tartalma szervezetenként, olykor pozícióként is változik. A mérés esetén tudni kell, hogy pontosan mit és hogyan mérünk, mik a legfőbb mutatók, egyáltalán mit tartunk teljesítménynek? Az értékelés során arra kell választ adni, hogy mit tartunk jó és rossz teljesítménynek és ezt milyen időközönként mérjük. A visszacsatolásnál a fő kérdés a forma: ki adja a visszajelzést, mikor és milyen körülmények között?

Hogyan lehet értékelni?

Több teljesítményértékelési módszer is létezik, ezek közül vannak, amik terjedelmesebbek és olyanok is, amiken gyorsan végig lehet szaladni. Összességében elmondható, hogy minél bővebb egy értékelés, annál több mindent tud hazavinni a dolgozó, annál több mindenből tud építkezni.

Teljesítményértékelés

Ezek alapján a legegyszerűbb, a bináris jellegű minősítés, amikor jelöljük, hogy mi az, ami tetszik (ide egy pipát teszünk) és mi az, ami javítandó (ez egy x-szel jelöljük). Tényszerű, nem félreérthető, a magyarázat azonban előfordulhat, hogy hiányozni fog annak, aki egy ilyen papírt a kezében tart. Teljesítményértékelés

Elterjedt, hogy a szervezetben célokat tűznek ki a dolgozó, a csapat elé és az értékelés során azt nézik meg, hogy ezeket a célokat elérte a munkatárs vagy nem. Ez szintén egy tárgyszerű teljesítményértékelési módszer, érdemes azonban egy beszélgetés során arra is választ adni, hogy a hiányosságoknak a hátterében mi állhat.

A készségek és képességet, illetve az attitűd mérése lehetőséget nyújt a fejlesztendő területek azonosítására. Ha fény derül arra, hogy mely területeken kell még gyarapodni, akkor azon könnyedén lehet változtatni képzésekkel, tréningekkel, vagy éppen egy mentor segítségével.

A teljesítményértékelés típusai

A teljesítményértékelésnek több típusa is létezik. Ezek közül a legnépszerűbbeket mutatjuk be!

Vezetői értékelés

A teljesítmény értékelése nem csak felülről lefelé történhet, hanem a másik irányba is. Bár ez egyelőre nem annyira elterjedt, de sok tudatos és fejlődni vágyó vezető arra kéri a dolgozóit, hogy az ő munkáját is értékeljék. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy a vezető a visszajelzéseket tudja kezelni, elbírja a kritikát és rá tudjon tapintani arra, hogy mi az, amiből tovább építkezhet.

Önértékelés

Az önértékelés során a munkavállaló maga értékeli a teljesítményét, az erősségeket és a gyengeségeket egy sorvezető segítségével. Reflektál a munkájára, majd a HR-essel, vezetővel közösen kitalálják, hogy mely pontokon lehet javítani, mit lehetne kicsit másként csinálni.

360 fokos értékelés

Sokak szerint a teljesítményt akkor lehet maradéktalanul értékelni, ha minél több nézőpontból vizsgáljuk meg. Ezen az elven nyugszik a 360 fokos értékelés is. A gyakorlatban arról van szó, hogy egy adott dolgozó munkáját nemcsak önmaga és a vezető, a HR-es értékeli, hanem a munkatársak, a beosztottak sőt, akár az ügyfelek is. Tehát, mindenkinek lesz szava a teljes kép kialakításában, aki az adott emberrel szakmai kapcsolatba kerül.

Ez az értékelési forma nagyon értékes és érdekes eredményeket hozhat, és segítségével valóban a mélyére lehet ásni a szervezet működésének és ki lehet deríteni, hogy mit gondolnak az emberek. Az elvégzése azonban sok időt igényel.

Szerencsére ma már, a modern megoldásoknak köszönhetően ez is sokkal egyszerűbb. A HRmaster digitális platformként a hatékonyságot hozza el a cégek életébe. A 360 fokos értékelés modulnak köszönhetően az értékelések során keletkezett adatok értelmezhető formába önthetők, így a következtetéseket egy szempillantás alatt le lehet vonni a szoftver segítségével.

Ismerd meg a HR innovatív, hatékony megoldását, a HRmastert, ami moduláris rendszerének köszönhetően pontosan úgy nyújt segítséget, ahogy szükség van rá!

Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?
Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.