Az új KATA törvénnyel járó változások és a vállalkozások lehetőségei

Az új KATA törvénnyel járó változások és a vállalkozások lehetőségei

HRmaster |

Adózni már az ókorban is kellett, és a történelem folyamán számos különböző típusú közteher-illeték jött létre, alakult át és szűnt meg idővel – ez a változás ma is zajlik. A vállalkozók és bizonyos vállalkozások által igénybe vehető adózási formán, a KATÁ-n 2012-es létrejötte után, 10 év elteltével most, 2022. szeptember 1-jén olyan alapvető változtatásokat eszközölnek, amelyek hatására jelentősen leszűkül a lehetőséget igénybe vevők köre. Ezzel pedig az olyan vállalkozók vagy vállalatok számottevő része, aki eddig ezt az adónemet használta, másik adózási formára lesz kénytelen átállni. Blogbejegyzésünkben arról gyűjtöttük össze a szükséges információkat, hogy milyen lehetőségek állnak a 2022-es új KATA-törvénnyel érintett vállalkozások előtt.

Mi a KATA?

A KATA egy mozaikszó, amely a kisadózó vállalkozások tételes adója kifejezés rövidítése. Ez egy olyan vállalkozói adózási forma, amelyet eddig választhattak egyéni vállalkozók, egyéni cégek, olyan betéti társaságok, amelyeknek tagjai kizárólag magánszemélyek lehetnek. Ezen kívül ugyanilyen feltétellel ügyvédi irodák és közkereseti társaságok is alkalmazhatták, sőt, részmunkaidőben is lehetett vállalkozói tevékenységet folytatni. Ez az adótípus egyszerűségéből és megfizethetőségéből fakadóan nagyon kedvező volt sokak számára, ezért eddigi, 10 éves „pályafutása” során igencsak népszerűvé vált a vállalkozó kedvűek körében. Azok ugyanis, akik a KATÁ-t választották, mentesültek az olyan közterhek viselése alól, mint az átalányadó, a társasági adó, a személyi jövedelemadó, a szociális és a képzési adó és hozzájárulások bevallása és befizetése.

Milyen változások lesznek szeptember 1-től?

A katás vállalkozások 2022. augusztus 31-ével állíthatnak ki utoljára számlát ezen adózási forma keretein belül az eddig megszokott szabályozások szerint. A 2022. szeptember 1-jén életbe lépő új KATA törvény értelmében pedig minden olyan vállalkozásnak nyilatkoznia kell arról, hogy megfelel-e az új szabályoknak és feltételeknek, amely korábban KATA szerint adózott. A nyilatkozat megtételére szeptember 25-ig van lehetőségük az érintetteknek.

Az új KATÁ-t természetesen csak abban az esetben választhatják, ha megfelelnek a feltételeknek: ezek szerint a korábbiakhoz képest már csak olyan vállalkozók lehetnek katás adóalanyok, akik főállásban vállalkozói tevékenységet folytatva, kizárólag magánszemélyek számára állítanak ki számlát saját szolgáltatásuk vagy saját termékeik ellenértékére. Ez tehát azt jelenti, hogy innentől kezdve cégek számára nem állíthatnak ki számlát a katás vállalkozók. E korlátozás alól egyedüli kivételt a taxisok képeznek. A nyilatkozatot a már működő egyéni vállalkozók az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazáson (ONYA) keresztül, vagy pedig az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) tehetik meg.

Mekkora a bevételi határ KATA adózás esetében?

A korábbi, évi 12 millió forintos bevételi határ és az adó mértékének lehetőségei is változtak. Azon adóalanyok ugyanis, akik a teljes naptári évben főállású kisadózó vállalkozásnak minősülnek, az adott évben megtermelt 18 millió forintos bevételig a havi 50 000 Ft tételes adó megfizetésére kötelesek. A korábbi lehetőség, melynek nyomán a nem főállásban dolgozók csupán havi 25 000 Ft-ot voltak kötelesek adózni, megszűnik. 18 millió forintot meghaladó bevétel esetén pedig a bevétel 18 millió forint feletti része után 40%-os mértékű adót köteles fizetni a vállalkozó, amellyel belép az áfakörbe. Azok a vállalkozások, amelyek jogosultak az új KATA adózásra, nem kerülnek át automatikusan ebbe a státuszba, hanem nyilatkozniuk kell ezen szándékuk felől.

A KATA befizetése és bevallása

Az új KATA esetében az adózás 50 000 Ft havi fix adóösszeg befizetésével történik. Abban a tekintetben nem történt változás, hogy a tételes adót minden vállalkozói jogviszonyban megkezdett hónapra meg kell fizetni, és ennek mértéke nem arányosítható. Az adóösszegnek továbbra is a tárgyhót követő hónap 12-éig kell megérkeznie a NAV erre a célra fenntartott számlájára. A KATA-adózás során termelt bevételek bevallása változatlanul minden tárgyévet követő év február 25-éig bezárólag történik.

Mi történik azzal, akik nem lehetnek katások szeptember 1-től?

Azon vállalkozók számára, akik a fentiek értelmében nem választhatják az új KATÁ-t, az egyik opcióként az átalányadózás marad, természetesen, amennyiben ezen adózási forma feltételeinek megfelelnek:

  • a tárgyévet megelőző adóévben a vállalkozás árbevétele nem haladta meg az éves minimálbér tízszeresét,
  • előreláthatólag a tárgyévben sem lesz több az aktuálisan előző évi minimálbér tízszeresénél a bevétele,
  • csak kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozás esetében a tárgyévet megelőző adóévben árbevétele az éves minimálbér ötvenszeresénél nem lehet több,
  • azok a vállalkozások, amelyek mind egyéni vállalkozóként, mind pedig mezőgazdasági őstermelőként megfelelnek az átalányadózás feltételeinek, egyenként és párhuzamosan is alkalmazhatják mindkét tevékenységre ezt az adózási formát,
  • azon vállalkozóknak, akik év közben kezdenek ezen adóforma szerint adózni, arányosítaniuk kell a bevételi értékhatárt,
  • az adóév egészére lehet választani.

Erről is éppúgy nyilatkozni kell, mint ahogy az új KATA esetében, és az ezt elmulasztóknak szeptember 1-jétől a vállalkozói személyi jövedelemadó szerint kell adózniuk. Aki így jár el, annak, ha biztosított, akkor köteles bejelenteni biztosítási jogviszonyát egy 22T1041 nyomtatvány kitöltésével az ONYA-n keresztül. Az ezt az adózási formát mellett döntő vállalkozók 18,5 % TB járulékot és 13% szociális hozzájárulási adót kötelesek fizetni minden tárgyhót követő hónap 12-éig. Ezen vállalkozóknak havonta kell bevallást készíteniük a 2258 nyomtatvány kitöltésével.

További, részletes információt a témában a NAV által közzétett Gyakran Ismételt Kérdések oldal és az Információs Füzet nyújthat. A lehetőségek összevetése és az egyszerűbb döntés érdekében pedig a szintén a NAV által segítségül szolgáltatott Vállalkozói Kalkulátor lehet hasznos eszköz.

Miben tud segíteni a HRmaster?

A HR-esek körében most különösen fontos, hogy a változásokkal járó adminisztráció minél gördülékenyebben, praktikusabban és gyorsabban elvégezhető legyen. Ehhez nyújt óriási segítséget a HRmaster: egy olyan integrált személyügyi szoftver, amely egy rendszeren belül kezeli az összes munkavállalói adatot, függetlenül attól, hogy melyik dolgozó milyen jogviszonyban áll a céggel. Annak köszönhetően, hogy az összes munkavállaló minden adata és feltöltött dokumentuma egy felhasználóbarát felületen keresztül elérhető adatbázisban található, a riportok készítése és az adminisztrációs feladatok elvégzése lényegesen felgyorsul. Ide kattintva lehet tájékozódni a HRmaster által kínált lehetőségekről.

Ügyfeleink mondták
  • HRmaster
    „Az átlátható jelöltadatbázis és a könnyen kezelhető felület nagyban leegyszerűsítette a toborzás menetét. Most már egyetlen kattintással látható, hogy hol tartunk a folyamatban. Mióta a HRmastert használjuk, könnyebben tudjuk követni a toborzást-kiválasztást az egész cégcsoportnál, valamint a részletes szűrők segítségével a korábban érdeklődő jelöltek közül is könnyedén tudunk válogatni.”

    N. Henrietta | Duna Aszfalt Kft.
  • HR szoftver
    „A HRmaster saját igényeinknek és elvárásainknak megfelelő, innovatív program, egy igazán rugalmasan fejleszthető rendszer. Nagy segítség, hogy minden nyomon követhető és visszakereshető benne. A felület felhasználóbarát, könnyen kezelhető. Az önkiszolgáló megoldások rengeteg terhet levesznek a HR-esek válláról, így több idejük jut más, stratégiailag fontos feladatokra. Csak ajánlani tudom.”

    | Nemzetközi energetikai cég
  • Teljesítményértékelés.
    „Az Evolution Consultinggal 2017 áprilisa óta dolgozunk együtt, azóta a központi Adatközpont modul mellett a TÉR modul bevezetése előtt állunk. Mivel 14 cégből álló országos cégcsoportunkban »management report« célokra használjuk a szoftvert, szinte teljesen személyre kellett szabni. Ebben az Evolutiontől minden támogatást megkaptunk. Egy ekkora méretű cégcsoport esetében nélkülözhetetlen ez a szolgáltatási színvonal.”

    T. Zsófia | Euromedic
  • HR-megoldások egyetlen szoftverrel
    „Nagyon pozitívak a tapasztalataink, mert célorientáltan és gyorsan dolgoztok, miközben jól és egyértelműen kommunikáltok, így könnyen megértjük egymást. Profi megoldásokkal segítitek a fejlődésünket a HR és a gyártás területén egyaránt, legyen szó teljesítményértékelési rendszer bevezetéséről, képzések szervezéséről vagy szoftverfejlesztésről. Örömmel dolgozunk veletek a továbbiakban is.”

    E. Eszter | Bekomold Kft.
  • Az Evolution Consulting Kft. 2007-ben alakult azzal a céllal, hogy a humánerőforrás-szoftverek terén innovatív megoldásokkal lépjen piacra
    „Olyan terméket kerestünk, amely személyre szabható és bővíthető, valamint az alapvető munkajogi elvárásoknak megfelel. A HRmaster ezeket az igényeket minden tekintetben kielégíti. A felhasználóbarát rendszer, a különböző szerepkörök és jogosultságok 3000 dolgozó munkáját teszik egyszerűbbé és átláthatóbbá, az innovatív megoldások pedig elősegítik a szoftver folyamatos megújulását.”

    V. Viktória | Budapest Bank Zrt.
  •  HRmaster szoftver fejlesztése során a hatékonyság és a rugalmasság mellett kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a lehető legbiztonságosabb alkalmazást hozzuk létre.
    „Időt és energiát takarítottunk meg a rendszer bevezetésével: jelentősen gyorsabb és könnyebb lett az adminisztráció, a munkaügyi papírok elkészítése, a bér- és erőforrás-tervezés, továbbá a szabadságok nyomon követése. Ezek mellett a riportoló modulnak köszönhetően búcsút inthettünk a korábbi Excel-tábláknak, és pár kattintással hasznos, megbízható adatokhoz jutunk például a HR-kontrolling és a fluktuáció témáját illetően.”

    Sz. Dóra | ingatlan.com Zrt.

    Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?

    Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.

    Evolution Consulting Kft.
    • 3515 Miskolc
      Egyetemváros AFKI, 2.emelet
    • Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

    HRmaster
    Kövess minket:

    HRmaster | Süti tájékoztató

    A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.