Szervezeti belső kommunikáció: a szükséges jó
A munkavállalók többségének kiemelten fontos a munkahelyi légkör, a csapatmunka, amit jelentősen befolyásol a munkatársakkal való kommunikáció. A jól működő szervezeti belső kommunikáció akár munkaerő-megtartó erővel is bírhat, a megfelelő minőségű kommunikáció hiánya azonban fluktuációhoz is vezethet. Hogy mit tehetünk azért, hogy vállalatunknál gördülékenyen működjön a kollégák közötti információáramlás? Blogposztunkban választ adunk erre a kérdésre!
Mi a belső kommunikáció feladata?
A szervezeti belső kommunikáció első számú feladata a vállalathoz, közösséghez tartozás érzésének támogatása, kialakítása a munkavállalók körében. Nagymértékben hozzájárul a dolgozók lojalitásának és munkamoráljának növeléséhez, a nyitott légkör ugyanis motiválóan hat a munkatársakra.
A belső szervezeti kommunikációnak célja lehet a vállalati kultúra megalapozása, illetve gyakorlati fenntartása is. Ezek ugyancsak a munkaerőmegtartás fontos eszközeiként szolgálhatnak. Emellett a vállalat arculatának és image-ének tudatos kialakítására, fejlesztésére és fenntartására is kiválóan alkalmas.
Hogyan függ össze a kommunikáció és a szervezet hatékonysága?
A kommunikáció több fronton is támogatja a működés hatékonyságát. Megfelelő belső kommunikációs terv segítségével a vezetőség által kitűzött célok megvalósításához könnyebb megszerezni a munkavállalók támogatását. Ezzel elősegíthetjük mind a szervezeti, mind az egyéni sikereket.
A megfelelő minőségű kommunikáció támasz lehet a különféle szakmai projektekben is. Ilyenek lehetnek például az esetleges, munkavállalókat érintő, nem szorosan a munkavégzéshez köthető, szakmai irányultságú projektek. A gördülékeny kommunikációnak köszönhetően ezek egyszerűen megszervezhetők, véghezvihetők, kiértékelhetők.
Szintén fontos vállalatirányítási feladat a cég kommunikációs magatartásának megfelelő kézben tartása. Ennek során az alkalmazottakat informáljuk a cégünk által kitűzött célokról, az ezekhez kapcsolódó feladatokról és esetleges problémákról, valamint az elért eredményekről.
A kitűnő kommunikáció kiemelt fontosságú a vezetőség döntéseinek transzparens ismertetésében is. Különösen igaz ez a teljes szervezetet érintő változások, döntések esetében.
A leggyakoribb kommunikációs hiba
A szervezeti belső kommunikációval kapcsolatban a legnagyobb hiba, amit egy cég elkövethet, hogy nem fektet rá elég hangsúlyt. Az is gyakori, hogy a fontosságát ugyan felismerik, mégsem épül fel egy egységes, átlátható rendszer, ami mederként szolgálhat a diskurzusoknak.
A szervezeti belső kommunikáció javítása érdekében érdemes egy szoftvert használni a vállalati kommunikáció megvalósításához, mert annak jogosultsági beállításai, adminisztrálása a mi kezünkben van. Ha nem biztosítunk egy platformot a munkavállalóknak a belső, kötetlen kommunikációra, ahol élménymegosztás vagy akár új programok, események is formálódhatnak, azzal egy fontos lehetőséget hagyunk ki a dolgozók összekovácsolására és ezzel elkötelezettségük növelésére.
Fel kell mérnünk, hogy szervezetünk (mérettől, jellegtől és egyéb tényezőktől függően) alkalmas-e arra, hogy a kétirányú kommunikációt érdemes legyen engedélyezni a jogosultságbeállításoknál, vagy pedig hasznosabb funkcióként a faliújság működtetése a jobb megoldás, ahol a dolgozók jogai csupán a reakciókra és a szavazásokban való részvételre korlátozódik.
Miben tud segíteni a HRmaster?
A HRmaster Kommunikációs platformja hasonlóképp működik, mint a legnépszerűbb közösségi oldalak. Rendelkezik egy hírfolyammal, amelynek segítségével a dolgozók a megfelelő jogosultsági beállítások esetén egymással és a vezetőséggel vagy akár a HR-rel is tudnak kommunikálni – szervezeti egységtől, pozíciótól, jogviszonytól, beosztástól függetlenül.
A modul lehetőséget teremt a kommunikáció fejlesztésére, a véleménymegosztásra, programok, események szervezésére, szavazások indítására vagy azokban való részvételre, megjegyzések írására, emojik használatával, reakciók használatára, sőt, akár nyílt vagy zárt csoportok létrehozására is.
Természetesen egyirányúan is használható a hírfolyam, például vezetői kommunikáció esetén, ilyenkor egyfajta digitális faliújságként funkcionál. A modulhoz tartozó Fotótár pedig lehetőséget nyújt arra, hogy a kollégák akár a saját fényképeiket is feltöltsék, amelyet egy-egy, a vállalat által szervezett eseményen készítettek, illetve, a vezetőség által feltöltött fényképeket is megtekinthetik.
A Hrmaster Felmérések modulja ideális kommunikációs eszköz a vezetőség számára, ahhoz, hogy a dolgozók véleményét anonim vagy nevesített módon kikérje egy-egy, teljes szervezetet vagy adott szervezeti egységet érintő döntés előtt állva, vagy akár hangulatfelmérés céljából. Az alkalmazottak pozitívan értékelik, ha érzik, hogy van beleszólásuk egyes döntési folyamatokba és hogy a vezetőség kíváncsi a véleményükre, valamint arra, hogy hogyan érzik magukat a munkahelyen, mennyire elégedettek.
A Hrmaster dolgozói visszajelzés modulja arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy egymásnak és akár a vezetőségnek is adjanak visszajelzést egyfajta játékos formában. A modul révén megvalósítható a kommunikáció fejlesztése, lehetőség nyílik dicséret, köszönet, pozitív, negatív vagy semleges visszajelzés adására is, anonim vagy nevesített módon. A platform arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy nyíltan megbeszéljék egymással a mindennapi munkavégzésükhöz kapcsolódó feszültségeket, feloldva ezzel a szervezeti konfliktusokat, illetve, pozitív élmény esetén a hálának, dicséretnek is adjanak hangot. Ezzel transzparensebbé és kiszámíthatóbbá válhat a munkahelyi légkör.
A HRmaster tehát olyan szoftver, amely több összetevő segítségével is képes támogatni a szervezeti belső kommunikáció hatékonyságát.