Szabadnapok száma: szabadságkezelés digitálisan, egyszerűen
Az éves szabadságok beosztása minden munkavállaló számára gondos tervezést igényel. Sokan már az év elején kisakkozzák mikorra tegyék nyaralásukat és hogyan osszák be a maradék, rendelkezésükre álló keretet. Magyarországon az egy évre jutó szabadnapok számát a Munka Törvénykönyve határozza meg. Kiszámításához számos tényezőt figyelembe kell venni, pl. a munkavállaló életkorát, gyermekeinek számát stb. Blogposztunkban összefoglaltuk, hogy mi mindent kell tudni a szabadnapokról!
Mitől függ a szabadnapok száma?
A törvény értelmében mindenkinek jár egy alapszabadság, amelynek mértéke 20 munkanap. Azonban az életkor előrehaladtával plusz napokkal, úgynevezett pótszabadsággal bővül a szabadságkeretünk. Az első plusz napot 25 éves kor felett, az utolsót 45. életévünket betöltve kapjuk. Egész pontosan az alábbiak szerint alakul az életkor szerinti pótszabadság mértéke a dolgozó korának függvényében:
- 25 évesen + 1 nap
- 28 évesen + 2 nap
- 31 évesen + 3 nap
- 33 évesen + 4 nap
- 35 évesen + 5 nap
- 37 évesen + 6 nap
- 39 évesen + 7 nap
- 41 évesen + 8 nap
- 43 évesen + 9 nap
- 45 évesen + 10 nap
Az életkor mellett a gyermekek száma is befolyásolja az egy évben kivehető szabadnapok számát. Erre a típusú pótszabadságra a munkavállaló a gyermek megszületésétől kezdve a 16. életévének betöltéséig jogosult. Egy gyermek után két nappal, két gyermek után négy nappal, kettőnél több gyermek után hét munkanappal bővül az éves szabadságkeret. Fogyatékossággal élő gyermek esetén a szülők pótszabadsága plusz két nappal bővül a gyermek után járó szabadságon felül – ez vonatkozik az örökbefogadott gyermekek esetére is.
A fent leírtak a legáltalánosabb pótszabadság-típusokat mutatják be. Vannak azonban speciális esetek is:
- Gyermek születése esetén az apáknak jár öt, ikrek születése esetén hét munkanap pótszabadság, amelyet a születést követően a második hónap végéig köteles kivenni.
- Kiskorú munkavállaló az alapszabadságon felül öt munkanap pótszabadságban részesül.
- Egészségre káros munkakörnyezet fennállása esetén - amelyben a munkavállaló állandó jelleggel, legalább naponta három órát tölt (pl. föld alatt, ionizált sugárzásnak kitéve) - plusz öt nap pótszabadság jár.
- A megváltozott munkaképességű, vakok személyi járadékára jogosult vagy fogyatékossági támogatásra jogosult munkavállalók szintén további öt nap pótszabadsággal rendelkeznek egy év alatt.
Abban az esetben, ha a munkavállaló nem január 1-től december 31-ig van munkaviszonyban, akkor az éves szabadságkeretének teljes felhasználására nincs lehetősége. Ez esetben időarányosan határozzuk meg számára a szabadnapok számát. Ahhoz, hogy ezt definiáljuk összesítjük az év teljes egészére jutó alap- és pótszabadságainak számát, majd ezt arányosítjuk az év munkavégzéssel töltött részére.
A fentebb említett szabadságtípusok esetében fizetett szabadságokról beszélünk, amelyek során a munkavállaló fizetésének 100 %-át megkapja a munka nélkül töltött napokra is. Ezzel szemben betegszabadság esetén a munkavállaló fizetésének csak 70 %-ára jogosult a rendelkezésre álló maximum 15 munkanap során.
Fizetett és fizetés nélküli szabadság?
Fizetés nélküli szabadságról két esetben beszélhetünk:
- Jogszabályban meghatározott indok esetén a munkáltató a munkavállaló kérelmére köteles biztosítani a fizetés nélküli szabadságot. Ez történhet például gyermekgondozás céljából, hozzátartozó tartós, személyes ápolása esetén, illetve tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés tartalmára is.
- A két fél közös akarta alapján is megállapodhat fizetés nélküli szabadságban. A munkáltatóhoz azonban a hozzá érkező ilyen jellegű kérelmeket nem köteles elfogadni és jóváhagyni.
Hogy történjen a szabadnapok nyilvántartása?
A szabadságok megtervezése, nyilvántartása és a távollétek adminisztrálása történhet papíralapon, például jelenléti ív vagy szabadságtömb használatával, azonban ez sokszor elnyúló egyeztetéssel és hosszadalmas adminisztrációval jár. Eggyel jobb megoldás a különböző elektronikus módszerek, Excel-táblák alkalmazása, azonban egy bizonyos létszám felett ez is követhetetlenné válik.
Napjaink digitális programjainak köszönhetően egy komplex rendszer segítségével már könnyedén átláthatjuk és jóváhagyhatjuk a munkavállalók szabadságigényét. Abból a szempontból, hogy ne csak a dolgozó és a munkáltató tudjon a szabadságról, hanem a bérszámfejtés is, érdemes lehet egy integrált HR-szoftver alkalmazása, amely automatizáltan ellátja ezt a feladatot mindenféle papírmunka nélkül, emellett mindig naprakész információkat szolgáltat az érintetteknek.
Miért előnyös a szabadságok kezelésének digitalizálása?
Egyszerűség
- Bárhonnan és bármikor kezelhetők a szabadságkérelmek online, nemcsak a munkahelyen, hanem akár éppen hazafelé tartva buszon ülve is leadhatjuk szabadságkérelmünket okostelefonunkról.
- A vezetőknek egy kattintással lehetővé válik a szabadságkérelmek egyéni vagy csoportos elbírálása.
- A munkavállalók azonnal láthatják szabadságegyenlegüket, és akár egész évre megtervezhetik a munka nélkül töltött napjaikat.
Naprakész
- Mindig naprakész információkat kapunk a kollégák és beosztottjaink munkarendjéről, illetve munkavégzési helyéről (home office, iroda, külső helyszín).
- Az aktuális jogi szabályoknak való megfelelést automatikus frissítések biztosítják.
- A naprakész információknak köszönhetően a menedzserek gyorsabb és jobb döntéseket hozhatnak.
Rugalmas
- Lehetőség van az egyedi szabadságtípusok létrehozására.
- Interaktív rendszernaptárban előre láthatjuk az ünnepnapokat, szünnapokat.
- Digitális, asztali gépről és mobiltelefonról egyaránt működő rendszer, amely könnyen kezelhető és módosítható.
Ezeknek az előnyöknek köszönhetően nem csak a munkavállalók előtt nyílik meg az önkiszolgálás lehetősége, de a HR-osztály számára is egyszerűvé és rövid idő alatt lezárhatóvá válnak az adott hónap munkaidő adatai, amelyet a bérszámfejtőknek online úton tovább is lehet küldeni.
Milyen megoldást kínál a HRmaster?
A HR Master Munkaidő és szabadság modulja modern és automatizált megoldást kínál a szabadságtervezésre és -nyilvántartásra.
A modul, amely egyike a jelenleg 21 elemből álló integrált HR-szoftvernek minden igényt teljesít, amely elvárható napjainkban egy komplex, humán erőforrás szoftvertől.
Számos modulunkkal együttműködve (pl. Bérszámfejtés modul vagy Beosztástervezés modul) pedig teljeskörűen lefedi a felmerülő HR-folyamatokat.