Mi az a cafeteria?
A cafeteria-rendszer egy olyan juttatási rendszer, amely lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy kedvezőbb adózási feltételek mellett egy keretösszeget biztosítsanak dolgozóik számára, amelyet a cég által kínált béren kívüli juttatásokra használhatnak fel a hagyományos munkabérükön felül. Mi az a cafeteria? Blogposztunkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat!
Mi az a cafeteria és miért van szükség cafeteria-rendszerre?
A cafeteria egy éves juttatás, amelyről a munkavállalóknak általában január végéig kell nyilatkozniuk, hogy milyen elemeket kívánnak igénybe venni a munkahelyük által biztosított juttatási kereten belül.
Egyes meghatározott juttatások lehetnek adómentesek, kedvezményes adózásúak és bérjövedelemként adózóak is. Habár a közelmúltban nem változott lényegesen a magyar cafeteria-rendszer, azonban érdemes ezeket nyomon követni, hogy az esetleges változások esetén is tisztában legyünk, mely juttatások adózása a legkedvezőbb és ezáltal melyeket részesítsük előnyben. Napjainkban a SZÉP-kártya a legnépszerűbb a béren kívüli juttatási elemek közül.
Ahogy Maslow szükséglethierarchia-elmélete alapján megtanulhattuk, hogy a munkabér az emberi szükségletek hierarchiájában csupán a fizikai szükségletek kielégítésére alkalmas. Az elmúlt évtizedekben a fizetésekben megjelent az egyéni kompetencia, emellett, a versenyképesség fenntartása érdekében, a bérezés mellett kiemelkedő szerepet kapott az egyénhez kapcsolódó vonzó juttatási csomag kialakítása is.
Ez a csomag elsősorban a munkáltató érdekeit tükrözi, ugyanakkor jó esetben összhangban áll a munkavállaló céljaival és igényeivel is. A juttatási csomag még inkább ösztönző hatással bír, amennyiben a dolgozók saját maguknak választhatják ki azokat az elemeket, amikkel élni szeretnének. Ebben a folyamatban a választható béren kívüli juttatások rendszere, az ún. cafeteria-rendszer nyújtja ma a legideálisabb lehetőséget.
A cafeteria növeli a munkavállalói elégedettséget
Egy béren kívüli juttatási rendszer abban az esetben lehet vonzó a meglévő dolgozók vagy az új belépők számára, amennyiben néhány fontos tényezőnek megfelel.
Személyre szabható
A cafeteria-rendszer olyan választási lehetőségeket kínál a munkavállalóknak, amelyekkel szabadon alakíthatják a béren kívüli juttatási csomagjukat. A személyre szabhatóságnak köszönhetően lehetőségük nyílik az egyéni és családi szükségleteiknek leginkább megfelelő juttatások kiválasztására, legyen szó akár étkezésről, egészségügyi ellátásokról vagy szabadidős tevékenységekről.
Korszerű, megfelel a trendeknek
Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az egészséges, tudatos életmód és a rendszeres sportolás. Az egészségmegőrző juttatások, mint például orvosi vizsgálatok vagy sportklub tagságok, hozzájárulnak a munkavállalók fizikai és mentális egészségének javításához. Azok a munkavállalók, akik érzik, hogy a vállalat gondoskodik róluk, nagyobb valószínűséggel maradnak hűségesek és elégedettek.
Rugalmas
A rendszer rugalmasságát az adja, hogy a juttatási kínálat felhasználási köre meglehetősen széles. Ebből a munkavállalók szabadon választhatnak, illetve a későbbiekben zökkenőmentesen módosíthatják a választásaikat alkalmazkodva az adott élethelyzetükhöz, változó elvárásaikhoz és családi szükségleteikhez.
Mire érdemes figyelni cafeteria-rendszer bevezetésekor?
A juttatási rendszer bevezetésének folyamatában néhány kulcsfontosságú tényezőre mindenképp érdemes odafigyelni a későbbi negatív következmények elkerülése érdekében.
Éves keretösszeg megállapítása
A cafeteria-rendszer elosztási alapelveinek meghatározásakor lényeges pont a dolgozók egyéni éves juttatási keretösszegének megállapítása, amely a munkáltatók céljait és rendelkezésre álló forrásait figyelembevéve többféle módon is történhet:
- minden dolgozóra egységesen,
- munkaköri szintenként eltérő mértékben,
- az alapbér százalékában kifejezve egységesen vagy munkakörtől függően különbözően.
Munkavállalói szokások és igények felmérése
A juttatási rendszer bevezetését megelőzően feltétlenül figyelembe kell venni a munkavállalók szokásait, igényeit. Felmérések, interjúk vagy egyéb (akár anonim) kérdőívek segíthetnek a munkáltatónak abban, hogy megtudja, mely juttatások lennének a legvonzóbbak a dolgozói számára.
Rendelkezésre álló anyagi erőforrások megvizsgálása
Az anyagi erőforrások előzetes megvizsgálása segíthet eldönteni, hogy a cég képes-e fenntartani és kezelni a cafeteria-rendszerrel járó költségeket.
Digitalizálja cafeteriával kapcsolatos céges ügyintézését!
Könnyítse meg mindennapi munkavégzését digitális eszközökkel, használja a HRmaster Cafeteria modulját!
A cafeteria a munkaerő toborzás- és megtartás során fontos szerephez jut, fontos azonban, hogy hatékonyan működjön. A HRmaster moduljával könnyedén intézheti a cafeteria keretében nyújtott támogatások adminisztrációját költséghatékony módon. A munkavállalók egy egyszerűen kezelhető, felhasználóbarát felületen nyilatkozhatnak az előre beállított feltételek mellett arról, hogy a juttatási lehetőségek egyes tételeire milyen összeget szeretnének igénybe venni a felhasználható maximális keretösszegen belül.
A felület végigvezeti őket a nyilatkoztatási folyamaton, és automatikus e-mail értesítéseket küld az adott időszak megnyitásakor. A rendszer automatizáltan működik, így nincs szükség a rendelkezésünkre álló összeg kiszámítására, a szoftver elvégzi ezt helyettünk, emellett naprakészen, a legfrissebb jogi szabályok szerint működik.
A digitalizált rendszernek köszönhetően a munkavállalók elégedettebbek és elkötelezettebbek lehetnek a szervezet iránt, illetve használatával a munkaügyi bírságok is elkerülhetők.
Egy követendő példa
A munkavállalói jóllét fontossága nem vitatható. Hogyan támogathatjuk ezt rugalmas béren kívüli juttatásokkal?
A Kontron Hungary Kft.-nél ezt a kérdést kiemelt ügyként kezelik, ahol különösen nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a dolgozók jól érezzék magukat a helyükön, egészségesek legyenek és szívesen járjanak dolgozni. Ennek érdekében egy komplex, a munkavállalók jólétét támogató rendszert építettek ki – amelyről beszámoltunk HRmaster Magazinunk 2023-ban megjelent különszámában is. Az újfajta megközelítés lényegét a rugalmas juttatások adják: a dolgozók egyéni preferenciájuk és élethelyzetük alapján maguk dönthetik el, hogy mik legyenek a plusz juttatások.
A megvalósításhoz a Kontronnak szüksége volt egy HR-folyamatokba integrálható szoftverre, a HRmasterre, így a munkatársak néhány kattintással tudták rögzíteni a rugalmas juttatásokkal kapcsolatos preferenciákat. Emellett egy szabályzatot is létrehoztak, amely a rendszer működését mutatja be, továbbá a dolgozókat edukálták e-learning formában is.
A bevezetett változtatások eredményeképp létrejött egy olyan felület, ahol minden munkavállaló nyomon követheti, hogy milyen juttatásokat kap a cégtől. Ez sokat segít a tudatosításban és az elégedettségük növeléséhez is hozzájárul. A HR-digitalizáció keretein belül bevezetett szoftver segítségével a munkavállalók a juttatásokat egy rendelkezésre álló keret figyelembevételével saját maguk oszthatják be – akár néhány másodperc alatt – szerkeszthetik, újra allokálhatják havonta, akár év közben is, amennyiben szükségesnek érzik. Emellett a munkáltató is értékes információkat tud kinyerni a rendszerből a munkavállalói igényekkel és preferenciákkal kapcsolatban.