Mesterséges intelligencia, ami segíti a HR munkáját
A HR – nem utolsósorban a járvány, és a tömeges home office hatására – lassan átalakul. Valószínű, hogy a jövőben egyre kevesebb papírmunkával járó pozícióvá válik, miközben a modern digitális megoldásokra épülő jellege hangsúlyosabb szerepet kap. Ennek oka egyszerű: sok HR-folyamat jól automatizálható, és az adatok feldolgozása, értékelése is felgyorsul, hatékonyabb lesz. A digitális HR egyik ígéretes terepe a mesterséges intelligencia bevonása erre a fontos vállalati területre. Erre mutatunk most néhány példát.
Tengai robot, az interjúztató
A Tengai HB egy svéd HR Tech startup, amely 2020 szeptemberében jelentette be a világ első interjúztató robotját. A jellegzetes, japán buddhista kalapszerűségről elnevezett, fejből és tartórészből álló szerkezet létrejöttéhez több cég kellett: először is a TNG nevű, toborzással és munkaerő-állománnyal foglalkozó ügynökség, amely a diverzitást programozta be a robotba. De szükség volt a díjnyertes, szintén svéd Furhat Robotics vállalkozásra is, amely a robotot megalkotta. Már ez a kollaboráció is ékesen példázza a HR emberi részének és a fejlett technológiának az egymásra találását.
A Tengai működésének lényege, hogy a felvételi interjú menetéből teljesen kizárják az emberi elfogultság lehetőségét. A robot és szoftverje nem nézi a jelentkező nemét, korát, kultúráját, hátterét. A teljesen anonimizált folyamat lehetővé teszi, hogy csak a jelölt képességei kerüljenek fókuszba az interjú során. A felvételizető HR-esek online nyomon követhetik a felvételi interjú menetét, amelyben a motiváció, a személyiségjegyek, a teljesítmény játssza a főszerepet.
Új területek, új pozíciók
A technológiai fejlődés szinte közhelyszerűen fenyeget sok meglévő állást. A jó hír az, hogy viszont sokkal több új pozíciót teremthet.
A Harvard Business Journal még tavaly nyáron készített egy összeállítást a HR területet érintő, legizgalmasabbnak tűnő, futurista titulusokból. Ezek némelyike nem nélkülözi azt a lehetőséget sem, amikor a HR-en dolgozónak a mesterséges intelligencia teremtette lehetőségeket kell kiaknáznia. Milyen pozíciókról lehet szó?
- The Future of Work Leader: ő lesz a felelős a legmodernebb technológiáknak a HR-részleg munkájába történő beépítéséért, az ehhez szükséges munkavállalói készségek megszerzéséért.
- VR Immersion Counselor: ez a szakember a már most egyre nagyobb virtuális valóság tréneri piac fejleményeibe kapcsolódhat bele. Neki kell felismernie a VR-ben rejlő potenciált.
- HR Data Detective: ebben a munkakörben a fő feladat a vállalat különböző forrásaiból származó adatok egybefésülése, szintetizálása.
- Human-Machine Teaming Manager: ez a vezető pozíció olyan szakember után kiált, aki tovább erősíti az emberek és gépek, szoftverek közötti együttműködést, harmóniát.
Amikor az MI hibázik: az Amazon esete
A már említett svéd interjúztató robot jó példa a diszkriminációmentes interjúra és ennek pozitív következményeire. Lehet ezt rosszul is csinálni, még ha nem is vesz részt a folyamatban ember? Hogyne, nézzük csak meg, mi történt az amerikai óriásvállalattal, az Amazonnal!
A Seattle-i központú cég az elsők közé tartozik az automatizáció bevezetésében, a mesterséges intelligencia használatában. Ennek ékes példája a már évtizedes termékajánló rendszere, amely a felhasználó addig böngészett Amazon-webshop termékei alapján ajánl egy másik terméket.
A 2010-es évek második felében azonban világossá vált, hogy a mérnök-szoftverfejlesztők keresésében is alkalmazott MI-rendszere erősen elfogult a férfiak irányában. Mint kiderült, ennek oka a statisztika kontextus nélküli elfogadásában keresendő. A nagyvállalat ugyanis egy évtizednyi adatokkal tanította be rendszerét, de abban a férfiak erősen felülreprezentáltak voltak. A program ezért úgy vélte, neki is ezt a sort kell folytatnia, és inkább a férfiaknak kedvezett a felvételi folyamat során, a beérkezett CV-k válogatásában. A történet vége nem lett happy end: meg kellett szüntetni a mesterséges intelligenciára épülő gyakorlatot.
A fiaskó ellenére a technológia ígéretes és fejlődő. Olyan cégek használják az MI-t már most is, mint például a Goldman Sachs, a LinkedIn, miközben az Amazon skóciai részlege igyekszik a korábbinál egy jobb változatot építeni.