Hogyan állítsunk össze egy sikeres e-learninget?
Az e-learning anyagok egyre nagyobb teret nyernek a vállalatok oktatási gyakorlatában: digitálisak, vizuálisak, és segítségükkel akár minden egyes munkatárs is elvégezhet egy-egy mikrotanfolyamot. Mi a sikeres e-learning titka?
Célratörő
Nemcsak arról van szó, hogy a jó e-learning sallangmentes, és figyelembe veszi az elvégzője idejét. Ez is fontos, de még lényegesebb, hogy mi a célja: egy üzenet átadása? Több tudnivaló megtanítása? Amikor valaki végére ér egy e-learningnek, a fejében egyértelműnek kellene lennie, hogy az egésznek mi volt a célja. Így könnyebben lehet a vállalat céljaival is azonosulnia.
Érdekes
Minden tananyag érdekes annak, aki szakavatott ismerője a területnek. A többiek számára azonban – ahogy szinte minden tanulási folyamat – koncentrációval és időráfordítással jár. Igyekezzünk tehát minél izgalmasabbá tenni az e-learning tartalmát, hogy végig fenn tudjuk tartani az érdeklődést! Ennek eszközei lehetnek:
- szöveges, képes és videós tartalom váltogatása,
- egy kreatív koncepcióra épülő e-learning (pl. az egész úgy néz ki, mint egy digitális Monopoly stb.),
- jó ütemű, vagyis hosszabb és rövidebb tanulnivalók sorjáznak egymás után, a monotóniát kizárva.
Empatikus
Az e-learning megtervezésénél – akár egy prezentáció készítésénél vagy egy beszéd megírásánál – a legfontosabb, hogy a készítő tisztában legyen a célcsoporttal: mi mozgatja őket? Mikor találkoznak az anyaggal, munka közben, után, hétvégén? Milyen típusú anyag, szöveg és vizuális világ vonja be őket? Mi az, ami feltétlenül elhagyandó
A lényeget adja át
A statisztikák szerint a legtöbb e-learninget a munkatársak munkaidőben végzik el. Nem szabad visszaélni az idejükkel! Az anyagból ki kell vágni minden olyan részt, ami csak szócséplésnek vagy ismétlésnek hat, és nem viszi előre a vele foglalkozó kollégát.
Digitális
Ma már szinte magától értetődő követelménynek számít, hogy az e-learning mobilról is élvezhető formában legyen elérhető. A mobilképernyőre nem optimalizált tananyag szükségtelenül helyez korlátokat a munkatársak elé.
A digitálisság másik kulcsfontosságú területe az interaktivitás. A grafikai dizájn során olyan felületet kell létrehozni, amely egyértelműsíti, hogy az e-learning mikor, milyen formában vár visszajelzést a munkatársaktól.
Épp a megfelelő hosszúságú
Egy Netflix-sorozat egy-egy epizódja ritkán haladja meg a 45 percet, sőt, vannak ennél rövidebb részből álló darabok is. Ez nem véletlen, hiszen még szórakozáskor sem tudunk túl sokáig koncentrálni. Az e-learning sem mozi, ezért nem is szabad hosszabb figyelmet feltételezni az emberekről! Ha nagyon hosszú az anyag, akkor érdemes azt több e-learningbe tenni, és azok teljesítésének határidejét élesen elhatárolni egymástól.
Jó a vége
A vizuálisan sztoriformába illesztett e-learning lezárja a történetét. Sőt, néha meg is jutalmaz: az első teljesítőknek gyakran jutalmat kínál (pl. céges ajándéktárgyat).