A mentor mint a szervezeti fejlődés eszköze
Napjaink dinamikusan változó világában kiemelkedően fontos, hogy vállalkozásunk naprakész és folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek elengedhetetlen része munkavállalóink fejlesztése és szakmai előreléptetése, amelynek egy kiváló módja a szervezeten belüli mentorálás. Egy mentor hatékonyan tudja támogatni a kijelölt kollégák fejlődését, hozzájárulva ezzel az elégedettség és a teljesítmény növekedéséhez. Mit kell tudni a mentorálásról és milyen szerepet tölt be a folyamatban a mentor? Blogposztunkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat!
Mi az a mentorálás és mit csinál egy mentor?
A munkahelyi mentor programok elsődleges célja az, hogy egy szervezetben megfelelően szakképzett munkavállalók dolgozzanak. Általában az ilyen programok során a tapasztaltabb, magasan képzett kolléga segíti mentorként a kevésbé tapasztalt vagy újonnan belépő munkavállalót. A mentor megosztja mentoráltjával a tudását, szakmai tapasztalatait, tanácsait, illetve segíti a beilleszkedésben és a szervezeti kultúra mihamarabbi megismerésében. Ezáltal a cégen belül áthelyezett kolléga vagy új belépő hamarabb megkezdheti az önálló, magabiztos munkavégzést.
Azonban nem minden „régi motoros” dolgozók lehet alkalmas egy újonnan felvett kolléga mentorálására, néhány kulcsfontosságú tulajdonság megléte mindenképp szükséges. Ahhoz, hogy sikeresen tudja támogatni a mentoráltakat a munkahelyi fejlődésben, legyen:
- tapasztalt, szakképzett;
- empatikus, türelmes;
- megbízható;
- alkalmazkodóképes;
- motiváló, inspiráló;
- lelkesedéssel töltse el mások mentorálása;
- kellő nyitottsággal álljon a feladathoz;
- és jó kommunikációs készségekkel rendelkezzen.
Hogyan zajlik a mentorálás folyamata?
Egy mentorprogramot általában három fázisra bonthatunk, ezek a lépések nélkülözhetetlenek az eredményes mentoráláshoz.
1. Előkészítés
Ekkor kerül először kapcsolatba a mentor és mentorált. Fontos, hogy megismerjék egymást, az új belépő tisztába kerüljön a folyamattal, és kitűzzék közösen a program végére elérendő célokat és elvárásokat.
2. Mentorálási időszak
A legtöbb esetben ez egy 3 hónapos időszak, amely általában a próbaidő végével zárul. Ettől természetesen el lehet térni, amennyiben a szervezet működése és egyedi igényei úgy kívánják. A mentorálás alatt megvitatásra kerülnek a szakmai kérdések és kihívások, emellett pedig folyamatos visszajelzést adnak a felek egymásnak. A mentor megosztja tapasztalatait, tanulságait mentoráltjával, hogy segítse az adott szakmai területen való eligazodásban és beilleszkedésben, amely kulcsfontosságú a vállalati kultúra és a teljesítmény szempontjából.
3. Utánkövetés, eredmények levonása
A mentorprogram végével a felek értékelik a közös munkával töltött időszakot, meghatározzák az eredményeket, levonják a következtetéseiket és azonosítják az esetleges fejlesztési területeket.
Hogyan lesz sikeres egy mentorprogram?
Egy sikeres mentorprogram létrehozása és működtetése gyakran kihívást jelenthet a szervezetek számára, különösen akkor, ha a munkavállalók home office-ban vagy hibrid munkavégzésben dolgoznak. A sikeresség érdekében fontos tényező, hogy a mentorálási folyamatnak tényleges eredménye és maradandó hatása legyen.
Ehhez összegyűjtöttünk a 3 legfontosabb szempontot, amit mindenképp érdemes figyelembe venni!
1. Egyértelműsítsük a célokat és elvárásokat
Az új belépő kollégák gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy mit várnak el tőlük, és milyen szakmai szintre kell eljutniuk a próbaidő végére. Amennyiben ezt konkrétan meghatározzuk és kommunikáljuk, elkerülhetünk néhány kellemetlen szituációt, vagy akár mentorálási programunk sikertelenségét is. Emellett fontos a mentorált személyes elköteleződése is, így érdemes olyan célokat és ütemtervet kialakítani, amely összhangban van a támogatott személyes fejlődési céljaival is, így cselekvésre ösztönzi őt.
2. Figyeljünk a mentor-mentorált párosításra
Nem érdemes nagyon különböző beállítottságú, eltérő célokkal és értékrenddel rendelkező kollégákat kiválasztani. Egy sikeres programhoz szükséges, hogy a mentor a lehető legjobban kapcsolódjon az adott szakterületen a mentoráltjához.
3. Támogassuk mentorainkat is
Fontos, hogy mentorjaink számára elég időt és lehetőséget biztosítsunk a szakmai felkészüléshez. Támogassuk és ismerjük el munkájukat, hiszen saját feladataik ellátása mellett plusz időbefektetést jelent a mentori feladatok elvégzése.
Egy sikeres mentorprogrammal nem csak felkészült munkavállalókat kapunk, de növelhetjük dolgozóink elköteleződését és a megtartási arányát is!
A HRmaster digitális keretrendszert ad a mentoráláshoz
Az új munkavállalók mielőbbi integrálása a szervezetben roppant fontos, mivel hatással van a céges kultúrára és az eredményekre egyaránt. Ez a folyamat, az onboarding azonban nem minden esetben megy annyira egyszerűen: az új munkatárs és a vezetőség is nehézségekbe ütközhet.
Itt jön képbe a HRmaster Mentoring modulja, amely hatékonyan támogatja az új kollégák vagy cégen belül áthelyezett munkavállalók integrációját és szakmai fejlődését, ugyanis digitális megoldást kínál ezek követésére. A rendszer lehetővé teszi, hogy a mentorálás ideje alatt az újonnan érkező kollégákhoz egy mentort rendeljünk, meghatározzuk az elérni kívánt célokat, értékeljünk és visszajelzést adjunk. A beépített riportok segítségével lehetőség van a program eredményeinek áttekintésére, az előrehaladás nyomon követésére és az esetleges fejlesztési területek azonosítására is.
A HR-digitalizáció egy több lépésből álló folyamat, ami olykor kihívások elé állítja a cégeket. Érdemes azonban ezeket leküzdeni, mivel hosszú távú sikereket csakis a digitális megoldások segítségével érhetünk el.