Skip to main content
Munkaidőkeret: Rugalmasabb munkavégzés, hatékonyabb időgazdálkodás

Munkaidőkeret: Rugalmasabb munkavégzés, hatékonyabb időgazdálkodás

HRmaster |

Egy cég életében rendkívül fontos a hatékonyság. Ehhez egy kiváló lehetőséget nyújt a munkaidőkeret alkalmazása, amellyel a munkáltatók hatékonyan és átláthatóan tudják kezelni a munkaerőt, nyomon követhetik a dolgozóik munkáját, illetve a dolgozóknak is segít abban, hogy tervezzenek, és megtalálják az egyensúlyt a munka és magánélet között. 

Mi az a munkaidőkeret és miért hasznos az alkalmazása?

A munka törvénykönyve szerint az általános munkarend heti öt napban, hétfőtől péntekig tart, az egyes munkanapokon pedig napi 8 órában dolgozik a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló. 

Ezzel ellentétben a munkaidőkeret alkalmazása lehetőséget teremt a munkáltató számára, hogy az általános munkarendtől eltérően, egyenlőtlen munkaidő-beosztást alkalmazzon és a munkavállaló által teljesítendő munkaidőt munkaidőkeretben határozza meg. Ez egy olyan időkeretet biztosít, amely során a munkavállaló számára meg van határozva, hogy mennyi időt kell munkával töltenie egy adott időszakra vonatkozóan.

Alkalmazása lehetőséget teremt a munkáltató számára, hogy a munka mennyiségéhez igazítva egyenlőtlenül ossza be a munkavállaló munkaidejét. Ez azt jelenti, hogy ha például egy két hónapra vonatkozó munkaidőkeretet vizsgálunk teljes munkaidőben foglalkoztatva, amely heti 40 óra munkaidőt jelent, akkor az adott munkavállaló megteheti azt, hogy az egyik hónapban minden héten 45 órát dolgozzon, míg a második hónap minden hetén csak 35 órát. Így a két hónap átlagát tekintve a munkavállalónk ledolgozza a heti 40 óráját. 

Mik a legfontosabb szabályai?

A munkaidőkeret hossza 

A tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét lehet a munka törvénykönyve alapján. Hosszabb tartamú munkaidőkeret ezekben az esetekben lehetséges:  

  • megszakítás nélküli, több műszakos, valamint idényjellegű tevékenység keretében, a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét,
  • amennyiben objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják, kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb harminchat hónap lehet.

Túlóra

Túlmunka pótlék jár a rendkívüli munkavégzés idejére munkaidőkeret esetén is, amely két esetben fordulhat elő: 

  • a meghatározott keretet meghaladja a ledolgozott munkaóra,
  • adott munkanapon a beosztástól eltérő óraszámot dolgozott. Amennyiben például a megadott napon a munkavállalónak 6 órát kellene ledolgoznia, viszont a munkáltató utasítása alapján többet, 8 órát dolgozik.

A két különböző esetben az ellenérték kifizetése is más módon történik. Az első esetben csak a munkaidőkeret végén, amikor kiderül, hogy ténylegesen mennyivel többet dolgozott a munkavállaló, a második esetben a kifizetés történhet havonta. A rendkívüli munkavégzés évente legfeljebb 400 óra lehet.

Pihenőidő

A Munka Törvénykönyve szerint hetente két pihenőnapot kell beosztani a munkavállaló számára. 

Munkaidőkeret esetén is hetente 2 pihenőnap vagy egybefüggő 48 óra heti pihenőidő illeti a munkavállalót, illetve a napi munkájának befejezése és a következő napi munkakezdés között legalább tizenegy óra egybefüggő pihenőidőt kell biztosítani.

Fontos megjegyezni azonban, hogy munkaidőkeret tartamát tekintve a heti két pihenőnapnak átlagban kell meglennie, továbbá havonta legalább egy pihenőnapot vasárnapra kell beosztani.

Hogyan számoljuk a munkaidőkeretet?

Amennyiben munkaidőkeretben dolgozunk a ledolgozandó munkaóráink egyenlőtlenül, a hét bármely napjaira elosztva jelentkezhetnek. Éppen ezért mindenképp fontos, hogy rögzítsük és számontartsuk, hogy mennyi időt töltöttünk ténylegesen munkavégzéssel, hiszen el kell tudunk számolni a munkáltatónk felé ezzel. Saját magunk is vezethetjük ezt különböző táblázatok vagy digitális megoldások segítségével, azonban előfordulhat az is, hogy a munkáltatónk vizsgálja a munkával töltött időnket (pl. mennyi ideig voltunk bejelentkezve egy rendszerbe). 

Számítását három adat képezi:

  • a napi munkaidő (8 óra),
  • a munkaidőkeret hossza,
  • adott hónap munkanapjainak száma. 

A munkaidőkeret munkaóráinak számát úgy kapjuk meg, hogy az adott hónap munkanapjainak számát megszorozzuk a napi munkaidő 8 órájával. Az így kapott óraszámmal tudunk gazdálkodni arra az adott hónapra vonatkozóan. Amennyiben egy szervezetnél hosszabb, például 3 havi munkaidőkeretet alkalmazunk, akkor ugyanezt a számítást kell elvégeznünk mind a 3 hónapra vonatkozóan külön, majd összeadnunk a három hónap óraszámait, aminek az összegével gazdálkodhatunk a negyedév leforgása alatt. 

A munkaidőkeret bevezetéséhez, vagy annak módosításához nem szükséges a dolgozó hozzájárulása, illetve munkaszerződésben sem kötelező rögzíteni, hiszen így maga a rugalmasság vész el. Hiszen amennyiben ezt mégis belefoglaltuk, akkor a módosításra is csak közös megegyezéssel kerülhet sor. Amit munkáltatóként kötelező írásba foglalni, az a munkaidőkeret kezdő és befejező dátuma, illetve erről a munkavállalónkat is tájékoztatni kell. 

A munkaidő online nyilvántartása

Az online munkaidő-nyilvántartás, ahogy korábbi cikkünkben is beszámoltunk róla, a digitális kor egyik alapvető eszköze, amely hatékony segítséget nyújt a munkáltatók és munkavállalók számára is a munkaidő egyszerű és átlátható nyomon követésében. 

Korábban rendszerint papíralapon vagy különböző Excel-táblázatokban végezték a szervezetek a munkaidő rögzítését, azonban ma már számos digitális megoldás áll a rendelkezésünkre, amelyekkel jócskán megkönnyíthetjük az életünket. 

Az online munkaidő-nyilvántartás lehetővé teszi, hogy pontosan és átláthatóan rögzítsük a munkaidőre vonatkozó adatainkat bármikor és bárhol legyünk, elkerülve a kézi adminisztrációból fakadó hibákat. Segítségével a szervezetünk folyamatosan a jogszabályi követelményeknek megfelelve működhet, hiszen az ebből adódó eltéréseket vagy meg nem feleléseket rögtön jelzi a rendszer. Emellett a rögzített munkaidő adatokból naprakész elemzéseket, riportokat készíthetünk az erőforrások minél ideálisabb elosztásának érdekében.

A HRmaster megoldása

A HRmaster Munkaidő és szabadság moduljával könnyedén kezelheti a dolgozói jelenlétét! 

A HRmaster szoftverrendszere egy egyszerű és felhasználóbarát kezelőfelülettel rendelkezik, amely átlátható és könnyedén használható bárki számára. A szoftverben működő automatizációknak köszönhetően segít minimalizálni a manuális adatrögzítést, amely csökkenti a hibalehetőségeket és a felesleges időráfordítást.

A modul mobilkompatibilis, így bárhol és bármikor rögzíthetjük okostelefonunkról is a szükséges adatokat. A szoftver automatikusan frissül a jogi előírásoknak megfelelően, a vezetőség számára pedig egy kattintással szolgáltat friss adatokat és naprakész riportokat.  

Az adatbiztonság és adatvédelem kiemelten fontos az online munkaidő nyilvántartásában, ez elsődleges szempont a HRmasternél is, így a szoftver többek között ISO 27001 információbiztonsági szabvánnyal is rendelkezik. 

Kérj ingyenes rendszerbemutatót és emeld új szintre a munkaidő-nyilvántartásodat! 

 

 

Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?
Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.