Skip to main content
Elbocsátás munkavállalói és munkáltatói szemmel

Elbocsátás munkavállalói és munkáltatói szemmel

HRmaster |

Az elbocsátás nagyon érzékeny téma a munkahelyeken. Napjainkban a gazdasági környezet változása és a folyamatos technológiai fejlődés miatt nem ritkán elbocsátási hullámok söpörnek végig a munkaerőpiac egyes területein. Éppen ezért fontos, hogy a cégek és a munkavállalók is tudatosan készüljenek ezekre a helyzetekre, hogy mindkét fél számára zökkenőmentes legyen a folyamat.

A létszámleépítések egyre több iparágat érintenek szerte a világban. A gazdasági válság, az egyre fokozódó piaci verseny és a technológia térhódításai miatt sok cég elbocsátások révén kénytelen csökkenteni költségeit. Ezek a hullámok amellett, hogy befolyásolják a munkavállalók életét, a munkaadók számára is kihívásokat jelentenek. De milyen lépések, helyzetek vezethetnek az elbocsátáshoz? Vizsgáljuk meg ezeket!

Az elbocsátás mögött húzódó okok

A munkaadók számára az elbocsátás nemcsak jogi, hanem érzelmi kihívásokkal is jár. Egy munkavállalótól gyakran nehéz megválni, legyen szó próbaidőt töltő újoncról vagy régi motorosról.

Számos indok miatt lehet nehéz az elválás, például az elbocsátott munkatárs csapatban, a vállalati kultúrában betöltött szerepe, vagy akár a hosszú távú közös munka. Törekedni kell arra, hogy mindkét fél számára a legelőnyösebb helyzet álljon elő az elbocsátás során, ezért fontos a közös megegyezés szorgalmazása.

Az elbocsátás jogi háttere

Az elbocsátás jogi aspektusát különösen fontos megemlíteni, hiszen a munkaadónak kötelező betartania az erre vonatkozó munkajogi törvényeket. Amennyiben a felmondás indokolt és jogszerű, az elbocsátott munkavállaló jogosult a felmondási időre és egyes esetekben a végkielégítésre.

Jogtalan elbocsátás esetén a munkavállaló akár kártérítési igényekkel is felléphet a céggel szemben, ezért a HR-osztálynak minden esetben figyelmesen kell eljárnia. Fontos, hogy a cég tisztában legyen a jogi következményekkel, mert a határozatlan, illetve határozott idejű munkaszerződések esetében a jogi követelmények eltérhetnek. A HR-munkatársak felelőssége, hogy támogassák a munkáltatót a jogszabályok követésében és a szükséges dokumentáció elkészítésében.

Elbocsátás a dolgozó szemszögéből

A hirtelen történő elbocsátást követően a munkavállalók életében gyakran szorongás és bizonytalanság lép fel. A munkahely elvesztése, a rendszeres fizetés megszűnése és a jövőbeni tervek, kilátások lerombolása mind olyan tényezők, amelyek stresszhelyzetet alakítanak ki. Ezért kifejezetten fontos, hogy az elbocsátott dolgozók megfelelően tájékozódhassanak jogaikról, a végkielégítés lehetőségéről és segítséget kapjanak az új helyzet feldolgozásában.

Utóbbi éppúgy nehézséget okozhat egy hosszú évek óta a cégnél dolgozó munkaerőnek, mint egy új munkavállalónak, aki próbaidő alatt kerül elbocsátásra. A munkaadónak érdemes figyelnie arra, hogy minden esetben valós indokkal álljon elő és magyarázza meg az elbocsátás okát, hiszen ezzel elkerülhető a dolgozó önostorozása.

Elbocsátás a cégnél maradt dolgozók szemszögéből

Az elbocsátás hatással van az egész munkahelyi légkörre. A cégnél maradt munkavállalók gyakran érezhetik a feszültséget, amely az elbocsátásokból ered, és saját pozíciójuk, illetve biztonságuk kapcsán is merülhetnek fel bennük kérdések. Ezt a bizonytalanságot általában csak fokozzák a munkahelyi pletykák, melyek könnyen elkerülhetők abban az esetben, ha a vezetőség tájékoztatja dolgozóit az elbocsátás okairól, és a további, jövőbeli tervekről. A megfelelő közlés segíthet a csapat munkamoráljának megőrzésében és a bizalom fenntartásában.

5 tipp az elbocsátás kezelésére

1. Kövessük a formális utat: Az elbocsátás során mindig be kell tartani a cég által előírt protokollt, annak érdekében, hogy minden jogi követelménynek megfeleljünk. Az ettől való eltérés súlyos jogi következményeket vonhat maga után.

2. Tájékoztassuk a kollégákat a pletykák előtt: Fontos, hogy a munkáltató tájékoztassa az egész csapatot a tervezett elbocsátásokról, ezzel elkerülhetők a pletykák és megóvható a biztonságos munkahelyi légkör.

3. Legyünk empatikusak: Az elbocsátott dolgozónak empátiára és támogatásra van szüksége. Lehetőség szerint kérjük fel HR-munkatársunkat, hogy tippekkel, tanácsokkal lássa el az elküldött munkavállalót, hogy könnyebben átvészelhesse ezt az időszakot.

4. Biztosítsunk jogi tanácsadást: Segítsünk a munkavállalónak a jogi kötelezettségek és jogok megértésében, és minden esetben ismertessük, hogy milyen lehetőségei vannak az elbocsátással kapcsolatban.

5. Gondoskodjunk a hozzáférések és jogosultságok törléséről: Az elbocsátás utolsó, elengedhetetlen lépése, hogy a munkavállaló hozzáféréseit és jogosultságait minél hamarabb töröljük.

Ez a folyamat könnyen és gyorsan megvalósítható a HRmaster szoftver integrált megoldásaival, amelyek biztosítják, hogy minden fontos lépés megtörténjen a kiléptetés során. Egyes moduljaink funkciói közé tartozik például a kilépő dolgozóknak adandó elszámolások automatikus elkészítése, kilépési dokumentumok generálása, illetve jelentésük a NAV felé. Ezek a funkciók nem csak időt spórolnak meg a HR-munkatársak számára, hanem biztosítható a követendő szabályok precíz betartása és a folyamatok egyszerűsítése is.

 

Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?
Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.