Skip to main content
Szabadnapok száma: szabadságkezelés digitálisan, egyszerűen

Szabadnapok száma: szabadságkezelés digitálisan, egyszerűen

HRmaster |

Az éves szabadságok beosztása minden munkavállaló számára gondos tervezést igényel. Sokan már az év elején kisakkozzák mikorra tegyék nyaralásukat és hogyan osszák be a maradék, rendelkezésükre álló keretet. Magyarországon az egy évre jutó szabadnapok számát a Munka Törvénykönyve határozza meg. Kiszámításához számos tényezőt figyelembe kell venni, pl. a munkavállaló életkorát, gyermekeinek számát stb. Blogposztunkban összefoglaltuk, hogy mi mindent kell tudni a szabadnapokról!

Mitől függ a szabadnapok száma?

A törvény értelmében mindenkinek jár egy alapszabadság, amelynek mértéke 20 munkanap. Azonban az életkor előrehaladtával plusz napokkal, úgynevezett pótszabadsággal bővül a szabadságkeretünk. Az első plusz napot 25 éves kor felett, az utolsót 45. életévünket betöltve kapjuk. Egész pontosan az alábbiak szerint alakul az életkor szerinti pótszabadság mértéke a dolgozó korának függvényében:

  • 25 évesen + 1 nap
  • 28 évesen + 2 nap
  • 31 évesen + 3 nap
  • 33 évesen + 4 nap
  • 35 évesen + 5 nap
  • 37 évesen + 6 nap
  • 39 évesen + 7 nap
  • 41 évesen + 8 nap
  • 43 évesen + 9 nap
  • 45 évesen + 10 nap

Az életkor mellett a gyermekek száma is befolyásolja az egy évben kivehető szabadnapok számát. Erre a típusú pótszabadságra a munkavállaló a gyermek megszületésétől kezdve a 16. életévének betöltéséig jogosult. Egy gyermek után két nappal, két gyermek után négy nappal, kettőnél több gyermek után hét munkanappal bővül az éves szabadságkeret. Fogyatékossággal élő gyermek esetén a szülők pótszabadsága plusz két nappal bővül a gyermek után járó szabadságon felül – ez vonatkozik az örökbefogadott gyermekek esetére is. 

A fent leírtak a legáltalánosabb pótszabadság-típusokat mutatják be. Vannak azonban speciális esetek is:

  • Gyermek születése esetén az apáknak jár öt, ikrek születése esetén hét munkanap pótszabadság, amelyet a születést követően a második hónap végéig köteles kivenni. 
  • Kiskorú munkavállaló az alapszabadságon felül öt munkanap pótszabadságban részesül. 
  • Egészségre káros munkakörnyezet fennállása esetén - amelyben a munkavállaló állandó jelleggel, legalább naponta három órát tölt (pl. föld alatt, ionizált sugárzásnak kitéve) - plusz öt nap pótszabadság jár.
  • A megváltozott munkaképességű, vakok személyi járadékára jogosult vagy fogyatékossági támogatásra jogosult munkavállalók szintén további öt nap pótszabadsággal rendelkeznek egy év alatt. 

Abban az esetben, ha a munkavállaló nem január 1-től december 31-ig van munkaviszonyban, akkor az éves szabadságkeretének teljes felhasználására nincs lehetősége. Ez esetben időarányosan határozzuk meg számára a szabadnapok számát. Ahhoz, hogy ezt definiáljuk összesítjük az év teljes egészére jutó alap- és pótszabadságainak számát, majd ezt arányosítjuk az év munkavégzéssel töltött részére. 

A fentebb említett szabadságtípusok esetében fizetett szabadságokról beszélünk, amelyek során a munkavállaló fizetésének 100 %-át megkapja a munka nélkül töltött napokra is. Ezzel szemben betegszabadság esetén a munkavállaló fizetésének csak 70 %-ára jogosult a rendelkezésre álló maximum 15 munkanap során. 

Fizetett és fizetés nélküli szabadság?

Fizetés nélküli szabadságról két esetben beszélhetünk:

  1. Jogszabályban meghatározott indok esetén a munkáltató a munkavállaló kérelmére köteles biztosítani a fizetés nélküli szabadságot. Ez történhet például gyermekgondozás céljából, hozzátartozó tartós, személyes ápolása esetén, illetve tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés tartalmára is. 
  2. A két fél közös akarta alapján is megállapodhat fizetés nélküli szabadságban. A munkáltatóhoz azonban a hozzá érkező ilyen jellegű kérelmeket nem köteles elfogadni és jóváhagyni. 

Hogy történjen a szabadnapok nyilvántartása?

A szabadságok megtervezése, nyilvántartása és a távollétek adminisztrálása történhet papíralapon, például jelenléti ív vagy szabadságtömb használatával, azonban ez sokszor elnyúló egyeztetéssel és hosszadalmas adminisztrációval jár. Eggyel jobb megoldás a különböző elektronikus módszerek, Excel-táblák alkalmazása, azonban egy bizonyos létszám felett ez is követhetetlenné válik. 

Napjaink digitális programjainak köszönhetően egy komplex rendszer segítségével már könnyedén átláthatjuk és jóváhagyhatjuk a munkavállalók szabadságigényét. Abból a szempontból, hogy ne csak a dolgozó és a munkáltató tudjon a szabadságról, hanem a bérszámfejtés is, érdemes lehet egy integrált HR-szoftver alkalmazása, amely automatizáltan ellátja ezt a feladatot mindenféle papírmunka nélkül, emellett mindig naprakész információkat szolgáltat az érintetteknek. 

Miért előnyös a szabadságok kezelésének digitalizálása?

Egyszerűség 

  • Bárhonnan és bármikor kezelhetők a szabadságkérelmek online, nemcsak a munkahelyen, hanem akár éppen hazafelé tartva buszon ülve is leadhatjuk szabadságkérelmünket okostelefonunkról.
  • A vezetőknek egy kattintással lehetővé válik a szabadságkérelmek egyéni vagy csoportos elbírálása. 
  • A munkavállalók azonnal láthatják szabadságegyenlegüket, és akár egész évre megtervezhetik a munka nélkül töltött napjaikat. 

Naprakész 

  • Mindig naprakész információkat kapunk a kollégák és beosztottjaink munkarendjéről, illetve munkavégzési helyéről (home office, iroda, külső helyszín).
  • Az aktuális jogi szabályoknak való megfelelést automatikus frissítések biztosítják. 
  • A naprakész információknak köszönhetően a menedzserek gyorsabb és jobb döntéseket hozhatnak. 

Rugalmas 

  • Lehetőség van az egyedi szabadságtípusok létrehozására.
  • Interaktív rendszernaptárban előre láthatjuk az ünnepnapokat, szünnapokat.
  • Digitális, asztali gépről és mobiltelefonról egyaránt működő rendszer, amely könnyen kezelhető és módosítható.

Ezeknek az előnyöknek köszönhetően nem csak a munkavállalók előtt nyílik meg az önkiszolgálás lehetősége, de a HR-osztály számára is egyszerűvé és rövid idő alatt lezárhatóvá válnak az adott hónap munkaidő adatai, amelyet a bérszámfejtőknek online úton tovább is lehet küldeni. 

Milyen megoldást kínál a HRmaster?

A HR Master Munkaidő és szabadság modulja modern és automatizált megoldást kínál a szabadságtervezésre és -nyilvántartásra. 

A modul, amely egyike a jelenleg 21 elemből álló integrált HR-szoftvernek minden igényt teljesít, amely elvárható napjainkban egy komplex, humán erőforrás szoftvertől. 

Számos modulunkkal együttműködve (pl. Bérszámfejtés modul vagy Beosztástervezés modul) pedig teljeskörűen lefedi a felmerülő HR-folyamatokat. 

 

Szeretne megismerkedni a HRmaster szoftverrel?
Vegye fel velünk a kapcsolatot! Munkatársunk az alábbi űrlapon megadott elérhetőségein keresi fel önt.